بین مدل‌های مختلف دنا چه تفاوتی وجود دارد؟

0
(0)

موتورهای مشابه، امکانات رفاهی متفاوت

دنا یکی از افتخارهای ایران‌خودرو است. خودرویی که تاکید دارد بدون حمایت مهندسان خارجی ساخته شده و تعصب زیادی بر کیفیت آن دارد. ایران‌خودرو از این ماشین دو مدل را روانه بازار کرده و برای همین خریداران ابهام زیادی بین خرید دنا معمولی و دنا پلاس دارند. در مطلب زیر درباره تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو دنا نکاتی را به شما یادآوری می‌کنیم.

2222 1024x768 بین مدل‌های مختلف دنا چه تفاوتی وجود دارد؟

شباهت‌های دنا پلاس و دنا معمولی

اگر مقابل دو خودرو بایستید در ظاهر هر دو دنا شبیه به هم هستند. اگر هم تفاوتی باشد بسیار جزئی و محدود به گرافیک جدید چراغ‌ها و انحنای بدنه در زاویه بغل و شیشه سرنشینان عقب است. اما با نگاه از بالا متوجه سانروف دنا پلاس می‌شویم؛ چیزی که در سقف دنا معمولی وجود ندارد. اگر لنزمان را بر روی موتور این دو زوم کنیم باز هم تفاوتی بین موتورهایشان پیدا نمی‌شود. چراکه هر دو دنا یک موتور آلمانی EF هفت دارند که 115 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه نیرو تولید می‌کند. موتور هر دو 16 سوپاپه و یورو چهار است. یعنی موتوری مشابه آریزو5 از شرکت چینی چری دارد. در شتاب و مصرف سوخت هر دو نیز تفاوت چشم‌گیری دیده نمی‌شود. چنانچه هر دو در 13.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر می‌رسند. دنا پلاس تنها دو دهم مصرف بنزین بیشتری دارد.

2223 بین مدل‌های مختلف دنا چه تفاوتی وجود دارد؟

یکی از شباهت‌های هر دو دنا در فرمان جمع‌شونده خودرو است که با تنظیم فاصله فرمان و صندلی به افزایش ارگونومی راننده در اتاق منجر می‌شود. اتاق هر دو دنا از نظر تریم و تنظیم صندلی هم تفاوت چندانی با هم ندارند. در هر دو خودرو تنها می‌توان صندلی جلو را به صورت برقی تنظیم کرد. همچنین از صندلی عقب هر دو می‌توان به صندوق دسترسی داشت. یکی از ویژگی‌های دنا پلاس هم سیستم قطع خودکار بنزین است. این سیستم هنگام تصادف فعال می‌شود و از بروز آتش‌سوزی جلوگیری می‌کند.

2224 1024x768 بین مدل‌های مختلف دنا چه تفاوتی وجود دارد؟

تفاوت‌های دناهای مختلف

وقتی تجهیزات دو خودرو را بررسی کنیم متوجه تفاوت‌هایی در ویژگی‌های امنیتی دو خودرو می‌شویم. دنا پلاس برخلاف دنا معمولی که فقط دو کیسه هوا دارد، از چهار کیسه هوا برخوردار شده. از نظر چراغ و نوردهی دنا پلاس نور بیشتری به سرنشینان و همچنین راننده می‌دهد. دنا پلاس برخلاف دنا معمولی یک چراغ هم در فضای پایین دارد. همچنین چراغ روز چیزی است که فقط دنا پلاس از آن برخوردار شده. علاوه بر آن طراحی جدید چراغ‌های عقب نمای زیباتری به دنا پلاس داده است.

2225 1024x768 بین مدل‌های مختلف دنا چه تفاوتی وجود دارد؟

در جست‌و‌جوی دنای سریع‌تر

هنگام خرید دنا ELX دو گزینه توربو و معمولی دوباره مقابل شما قرار می‌گیرد. این یعنی همان موتور دنا پلاس به توربوشارژ مجهر شده. دنا توربو که آخرین مدل دنا وارد شده به بازار است قدرت بیشتر و سرعت بالا تری دارد. یعنی سه ثانیه زودتر به سرعت 100 کیلومتر می‌رسد. همچنین با تکیه بر این پیشرانه 150 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 2200 دور در دقیقه تولید می‌کند. البته ایران‌خودرو فعلا فروش آن را متوقف و در سایت خود هم مشخصات فنی آن را حذف کرده است. برای خرید دنا از مدل توربوشارژ باید سراغ سایت دیوار بروید. با توجه به اینکه ایران‌خودرو در مدت افزایش نرخ ارز تنها دوبار درخواست خرید خودرو را پذیرش کرده تنها قیمت مرجع، قیمت بازار است که بر اساس آن دنا معمولی حدود 77 میلیون و دنا پلاس 98 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

مشخصات روغن موتور

0 (0) اهمیت رنگ روغن موتور رنگ روغن به تنهایی معیاری مناسب جهت تشخیص كیفیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
تماس با ما