اسب بخار مهم‌تر است یا گشتاور؟!

0
(0)

ماشین بازها همیشه درباره گشتاور و اسب بخار صحبت می‌کنند و هر دو عدد در محافل خودرویی نقل مباحث هستند؛ اما معنی دقیق آن‌ها چیست و کدام‌یک مهم‌تر است؟

گشتاور چیست؟

گشتاور معیار نیروی پیچشی‌ای است که پیشرانه تولید می‌کند. این معیار معمولاً در میل‌لنگ اندازه‌گیری می‌شود مگر اینکه ایلان ماسک باشید! مدیرعامل تسلا این معیار را در چرخ اندازه‌گیری می‌کند تا همه را گیج کند. گشتاور معمولاً با واحدهای پوند-فوت یا نیوتون متر اعلام می‌شود. همان‌گونه که می‌دانید ما در پدال گشتاور را با واحد نیوتون متر اعلام می‌کنیم. هر خودرو معمولاً حداکثر گشتاور خود را در دور معینی ارائه می‌کند. این عدد بیشترین گشتاوری است که یک پیشرانه در محدوده دور خود ایجاد می‌کند. معمولاً گفته می‌شود خودرو در این دور به خصوص به بالاترین میزان گشتاور خود می‌رسد ولی گاهی اوقات نیز یک محدوده را نشان می‌دهند. در دیگر دورهای پیشرانه گشتاور تولیدی کمتر از عدد اعلامی کارخانه است. این موضوع را همیشه به یاد داشته باشید.

اسب بخار چیست؟

اسب بخار معیاری از میزان کاری است که پیشرانه در زمانی مشخص انجام می‌دهد. یک اسب بخار برابر با حدود 745 وات می‌باشد؛ به‌عبارت‌دیگر، یک اسب بخار برابر با نیروی موردنیاز برای بلند کردن یک فرد متوسط به ارتفاع 1 متر و در زمان 1 ثانیه است. یک‌بار دیگر باید بگوییم اکثر خودروسازان حداکثر اسب بخار تولیدی پیشرانه در دور معین را بیان می‌کنند بنابراین خروجی پیشرانه هم در دیگر دورهای خود کمتر از عدد اعلامی خواهد بود.

1683 اسب بخار مهم‌تر است یا گشتاور؟!

– اسب بخار بهترین معیار شتاب گیری و حداکثر سرعت است. البته این موضوع در صورتی صحیح است که فاکتورهای دیگری همچون وزن، چسبندگی و درگ را یکسان در نظر بگیریم.
– گشتاور بدون اعداد اعلامی دور پیشرانه یا محدوده تولیدی خیلی معنی ندارد.
– گشتاور بیشتر و ارائه آن در دورهای پایین معمولاً به معنی شتاب بهتر در دورهای پایین است که برای رانندگی روزمره بهتر است.
– البته اعداد اعلامی سازنده همه‌ی داستان را بازگو نمی‌کند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

بدترین خودروهای 2017 از نظر مصرف کنندگان

0 (0) برای ما مهم است که بهترین خودروها را شناسایی کنیم؛ اما اطلاع از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد فارما