رونمایی از سدان جدید چری آریزو 6 در ایران

0
(0)

شرکت چینی چری برای اولین بار در نمایشگاه خودروی پکن 2018 در ماه آوریل سدان جدیدی بنام آریزو GX را رونمایی کرد. البته این خودرو قبلاً با نام آریزو 6 شناخته می‌شد اما چری در نمایشگاه پکن اعلام کرد که نام رسمی آن آریزو GX خواهد بود. کمتر از یک ماه پیش نیز نسخهٔ تولیدی و نهایی این سدان جدید در نمایشگاه چنگدو به نمایش درآمد. این ماشین که از سدان آریزو 5 و حتی آریزو 7 بزرگ‌تر است، پرچم‌دار جدید خانوادهٔ آریزوی چری محسوب می‌شود.

2048 1024x768 رونمایی از سدان جدید چری آریزو 6 در ایران

حال چند روز پیش شرکت مدیران‌خودرو طی مراسمی این سدان جدید چری را در ایران رونمایی کرده و از عرضهٔ آن در کشورمان در آینده‌ای نه‌چندان دور خبر داده است. البته علیرغم اینکه چری نام آریزو GX را برای این خودرو انتخاب کرده، مدیران‌خودرو آن‌را با نام آریزو 6 در کشورمان معرفی نموده است. درهرحال این خودرو بر روی پلت‌فرم سدان کوچک‌تر آریزو 5 ساخته شده و حتی فاصلهٔ محوری آن (2.67 متر) دقیقاً با آریزو 5 یکسان است؛ بنابراین آریزو 6 را می‌توان در اصل یک فیس‌لیفت کلی یا نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ آریزو 5 دانست. آریزو 6 که طبق جدیدترین ورژن از زبان طراحی چری شکل گرفته است، استایل ظاهر زیبا، جذاب و مدرنی دارد. نمای جلویی خودرو که شباهت‌هایی به جدیدترین کراس‌اوور چری یعنی تیگو 8 دارد، کاملاً نشان می‌دهد که آریزو 6 محصولی متعلق به چری است. در نمای عقبی هم برخلاف آریزو 5، شباهت‌ها به سدان‌های هیوندای کمتر شده است؛ بنابراین هرچند شاید هنوز هم رگه‌هایی از تقلید در استایل بیرونی آریزو 6 دیده شود (که بسیار کمرنگ‌تر از قبل شده‌اند) ولی در کل این سدان جدید چینی از طراحی جذاب و متناسبی برخوردار است که می‌توان آن‌را هم‌سطح برخی برندهای جهانی دانست.

2049 1024x768 رونمایی از سدان جدید چری آریزو 6 در ایران

آریزو 6 با 4.71 متر طول، به میزان قابل‌توجه 14 سانتیمتر کشیده‌تر از آریزو 5 است اما عرض و ارتفاع آن به ترتیب با 1.82 متر و 1.49 متر تقریباً با برادر کوچکش یکسان است. پیشرانهٔ آریزو 6 نیز با آریزو 5 یکسان است که این یعنی در زیر کاپوت آن همان موتور 1.5 لیتری توربوشارژ با 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور قرار دارد. کراس‌اوور تیگو 7 هم از همین موتور استفاده می‌کند. در بخش انتقال قدرت اما اوضاع آریزو 6 با دیگر محصولات چری متفاوت است زیرا هرچند انتقال نیرو در این خودرو هنوز هم توسط یک گیربکس CVT صورت می‌گیرد اما این گیربکس بروزتر از گیربکس آریزو 5 بوده و از حالت تعویض دندهٔ مصنوعی 9 سرعته برخوردار است.

2050 1024x768 رونمایی از سدان جدید چری آریزو 6 در ایران

در کنار این گیربکس CVT یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی هم برای آریزو 6 قابل انتخاب است؛ اما ارائهٔ گیربکس منسوخ‌شدهٔ پنج سرعتهٔ دستی برای سدان مدرنی مثل آریزو 6 کمی تعجب‌برانگیز است. درهرحال به گفتهٔ چری، این سدان جدید با گیربکس CVT ظرف 9.2 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسد درحالی‌که به‌صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر 6.9 لیتر بنزین مصرف می‌کند. طبق اعلام مدیران‌خودرو، قرار است آریزو 6 در دو تیپ «اکسلنت» و «لاکچری» در کشورمان عرضه گردد که تفاوت میان این دو تیپ صرفاً در آپشن‌های آن‌ها خلاصه می‌شود. هرچند هنوز آپشن‌های دقیق این دو تیپ مشخص نیست ولی به‌طورکلی آریزو 6 از تجهیزاتی چون فرمان برقی، شش ایربگ، سیستم کنترل پایداری، ترمز پارک برقی، سنسور پایش باد تایرها، دوربین 360 درجه، کنترل لمسی سیستم تهویه، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، سانروف، نمایشگر 9 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و بلوتوث برخوردار است.

2051 1024x768 رونمایی از سدان جدید چری آریزو 6 در ایران

درمجموع آریزو 6 مثال بارز پیشرفت چشمگیر صنعت خودروسازی چین و به‌طور خاص شرکت چری است. این ماشین سدانی کاملاً مدرن، جذاب، خوش استایل و باکیفیت است که با ساخته‌های قبلی چری فاصله گرفته و حتی توانایی رقابت با سدان‌های معتبر جهانی را دارد. یک مقایسهٔ ساده میان چری A15 یا ویانا (اولین سدان چری که در کشورمان عرضه شد) با آریزو 6 به‌خوبی میزان پیشرفت این شرکت چینی در طول حدود پانزده سال را نشان می‌دهد. طبق شنیده‌ها قرار است این خودرو از اواخر پاییز امسال راهی خط تولید مدیران‌خودرو شده و به بازار کشورمان عرضه گردد. قیمت چری آریزو 6 در چین از 80 هزار یوآن برابر با 11,700 دلار آغاز می‌شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

بدترین خودروهای 2017 از نظر مصرف کنندگان

0 (0) برای ما مهم است که بهترین خودروها را شناسایی کنیم؛ اما اطلاع از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد فارما