آموزش رانندگی در برف و یخبندان

0
(0)

تکنیک های رانندگی در برف و یخ:

رانندگی در شرایط مختلف، لوازم، ادوات و تکنیک‌های خاص خود را می‌طلبد. وجود عوامل و لوازم متعدد سخت افزاری مربوط به هر یک شاید مهم ترین ملزومات یک سفر به حساب آید. لیکن به اذعان و اعتراف بسیاری از بزرگان فن و حرفه ای‌های اتومبیلرانی، نوع رانندگی است که مهمترین و تعیین کننده ترین عامل در ماندن یا موفقیت در ادامه حرکت اتومبیل است. جسارت و روحیه ی مبازره طلبی، دقت، مهارت و آگاهی از فنون و تکنیک‌های رانندگی در شرایط گوناگون عواملی هستند که دست به دست هم داده و یک راننده‌ی حرفه ای می‌سازند. علاوه بر این، موارد آگاهی از خصوصیات و توانایی‌های اتومبیل، عکس العمل‌های آن در شرایط خاص و اشراف بر قدرت و نکات فنی خودرویی که راننده آن را می‌راند، بسیار مهم و تعیین کننده است. اکنون به مناسبت فصلی که در آن هستیم، بنا داریم به بررسی تکنیک‌های رانندگی در برف و یخ پرداخته و به ذکر نکات مهم این مبحث اقدام نمایید.

در ابتدا چند توصیه مهم در فصل سرما:

قبل از سفر با تهیه چک لیست، موارد مهمی‌همچون سیستم گرمایش، لوله‌های سیستم گردش آب، ضد یخ، برف پاک کن، ترموستات (زمستانی)، زنجیر چرخ و یا لاستیک یخ شکن و… را بازبینی و از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل نمایید.

سفر در فصل سرما، باید با لوازم کافی و به عبارت بهتر وسایلی بیش از نیاز خاص این فصل انجام پذیرد. لباس‌های گرم و ضد آب، دستکش ضد آب، کلاه، کیسه‌های گرمایشی (جهت شرایط اضطراری)، کفش ساق بلند و ضد آب، جوراب پشمی‌و. . .

همیشه به خاطر بسپارید که بیش از مدت زمان سفرتان وسایلی مثل پوشاک و مواد غذایی و آشامیدنی به همراه داشته باشید.

دارندگان اتومبیل‌های دودیفرانسیل بدانند که: این تصور که اتومبیل دودیفرانسیل نیاز به زنجیر چرخ ندارد را از ذهن خود خارج کنید و بدانید که بالا رفتن از هر سربالایی، پایین آمدنی درپی خواهد داشت. اتومبیل بدون زنجیر چرخ در زمستان و نواحی کوهستانی و برفی، هر چند دارای دودیفرانسیل باشد در حرکات مختلف و کاهش سرعت مشکل ساز و حادثه آفرین خواهد بود.

به خاطر داشته باشید در سرعت ۲۰ مایل ( ۳۲ کیلومتر ) حدود ۵ متر از زمان ترمزگیری طول می‌کشد تا اتومبیل بایستد. این مسافت بر روی مسیر یخی به طرز چشمگیری افزایش یافته و باهمان سرعت قبلی یعنی ۲۰ مایل یا ۳۲ کیلومتر این فاصله به ۴۵ متر افزوده شده و تقریبا ۹ برابر بیشتر می‌گردد که حتی با زنجیر چرخ این فاصله ۲۲ متر می‌شود. پس کاهش سرعت در مسیر برف و یخ باید با حوصله و به آرامی‌صورت پذیرد.

هرگز برای پاک کردن شیشه‌های پوشیده از برف به وسیله ی آب گرم مبادرت نکنید. این کار باعث وارد آمدن شوکی شدید به شیشه شده و آن را خواهد شکست. برای پاک کردن شیشه‌ی اتومبیل از دستمال و یا برس استفاده نمایید. سپس برف پاک کن را به حرکت درآورید. همچنین می‌توانید از محلول شیشه شوی ضد یخ استفاده کنید تا در هنگام حرکت تیغه‌ی برف پاک کن شما یخ نزند و شما را دچار مشکل نسازد.

قبل از ورود به مناطق برفی اقدام به نصب زنجیر چرخ نمایید زیرا در شرایط برفی این کار به سختی انجام می‌گیرد.

به خاطر داشته باشید در اتومبیل‌های دودیفرانسیل باید هرچهار چرخ مجهز به زنجیر چرخ شود زیرا اگر به ۲ چرخ جلو یا عقب زنجیر چرخ بسته شود عملا اتومبیل را به یک خودروی یک دیفرانسیل تبدیل کرده اید و . . .


رانندگی در برف و یخ:

رانندگی در برف 1024x576 آموزش رانندگی در برف و یخبندان

لغزندگی این گونه مسیرها حالتی شبیه رانندگی در گل و لای را تداعی می‌کند. پس برخی توصیه‌ها و تکنیک‌ها بین این دو حالت مشترک هستند البته تفاوت‌هایی وجود دارد که در جای خود بیان خواهد شد.

اصولا رانندگی در فصل سرما به ویژه در کوهستان و مسیرهای جنگلی و برف گیر دشوار بوده و گاهی سبب به وجود آمدن موقعیت‌های خطرناکی می‌گردد که یادگیری تکنیک‌های مربوط به رهایی از این شرایط الزامی‌است. هرگز در هنگام عبور از روی تخته سنگ‌ها و محل‌های عبوری با سنگ‌های ریز و درشت بازی اضافی با پدال گاز انجام ندهید. این کار اصطکاک را کم و چرخ‌ها را دچار هرزگردی خواهد کرد و بدترین حالت زمانی است که شما از ادامه‌ی مسیر باز بمانید. اگر در هنگام عبور احساس کردید مانعی که در مقابل شماست سنگی بزرگ است و عبور از آن باعث لیز خوردن و امکان عدم عبوری موفق وجود دارد، در صورت مساعد بودن مسیری دیگر مسیر را عوض کرده و از کنار آن بگذرید. از تصمیم گیری‌های عجولانه بپرهیزید که عامل بسیاری از حوادث و صدمات جبران ناپذیر است. در مسیرهای سخت و صعب العبور با سرعت بسیار پایین حرکت کنید. این توصیه را که همیشه برای عبور از مسیرهای دشوار با چند اتومبیل همراه شوید را که از خاطر نبرده اید؟ گروهی یا حداقل به اتفاق چند نفر که بتوانند به شما یاری برسانند اقدام به این گونه سفرها نمایید. در شرایط حاد باید یک نفر به صورت پیاده در جلو اتومبیل حرکت کند تا با مشاهده ی مسیر به شما فرمان صحیح دهد که البته این شخص باید خود به اصول رانندگی آگاهی کافی داشته باشد. دنده‌ها را طوری انتخاب نمایید که با سرعتی یکسان حرکت کنید و با کم یا زیاد کردن حداقل دور موتور راهتان را بپیمایید. حتی المقدور از کمک سنگین استفاده نکنید و تنها با استفاده از کمک سبک و قفل دیفرانسیل‌ها مسیرتان را ادامه دهید.


سراشیبی و سربالایی در برف و یخ:

رانندگی در برف2 آموزش رانندگی در برف و یخبندان

رانندگی در چنین شرایطی را می‌توان شبیه به قرار گرفتن در گل و لای دانست. شما باید برای صعود از یک سربالایی با استفاده از دنده سنگین، و همچنین با بدست آوردن سرعت اولیه ی مناسب اقدام به صعود نمایید. از کم یا زیاد کردن گاز خودداری نموده و در صورت عدم موفقیت در صعود سعی در توقف در مسیر نداشته باشید. با ترمز به این کار مبادرت نکنید چون ترمز جز جواب عکس چیزی را عایدتان نخواهد کرد. در صورت توقف بر روی سربالایی، در سریع ترین زمان ممکن دنده را در حالت عقب قرار داده و بدون ترمز فقط و فقط فرمان را صاف نگه دارید. هر زمان اتومبیل شروع به حرکت عرضی نمود با اضافه کردن گاز اتومبیل را به حالت اولیه بازگردانید و دوباره بدون گاز و ترمز اجازه دهید اتومبیل به پایین باز گردد. برای عبور از سربالایی حتماً مسیر مستقیم را انتخاب کرده از صعود از مسیرهای زاویه دار جداً خودداری نمایید. برای پایین آمدن نیز دنده را در حالت سنگین  قرار داده بدون استفاده از ترمز اجازه دهید اتومبیل خود ادامه‌ی مسیر دهد. بازی اضافی با فرمان و همچنین حرکت‌های عرضی تعادل اتومیبلتان را برهم خواهد زد و احتمال واژگون شدن را فراهم می‌آورد. در صورت حرکت عرضی، انتهای اتومبیل را با اضافه کردن کمی‌گاز و فرمان مخالف به حالت اولیه باز گردانید. زمانی که در چنین شرایطی قرار می‌گیرید، شاید کمی‌استرس سراغتان بیاید ولی سعی کنید با حفظ خونسردی به اتخاذ تصمیمی‌صحیح و سریع نائل شوید تا از بروز حادثه جلوگیری نمایید. همیشه به خاطر داشته باشید فرق راننده حرفه ای و آماتور در عکس العمل‌های سریع مشخص می‌گردد. راننده ی حرفه ای در کمترین زمان ممکن تصمیم گرفته و سپس همزمان آن را به انجام می‌رساند ولی راننده ی آماتور جسارت تصمیم گیری و انجام آن را ندارد.


مسیرپوشیده از برف:

در مسیرهایی که از برف پوشیده اند و پستی‌ها و بلندی‌های آن به وسیله برف پرشده است هرگز با سرعت بالا حرکت نکنید. تا از شرایط مسیر به خوبی مطلع نشده اید و اطمینان به عدم وجود آبگیر و پستی‌ها و بلندی‌ها ندارید آرام و با سرعت مطمئنه برانید و از انجام حرکاتی با ریسک بالا پرهیز کنید. لاستیک یخ شکن یا زنجیر چرخ در چنین مسیرهایی ضروری بوده و حرکت بدون آن‌ها شما را دچار مشکل خواهد کرد. هرگاه در مسیری احساس کردید اتومبیلتان به اصطلاح گاز هرز می‌خورد و به سرعت آن اضافه نمی‌شود دنده را سبک کرده و سعی کنید در مسیرهای برفی و یخی از سبک ترین دنده ی ممکن استفاده نمایید. این حالت باعث می‌گردد بیشترین چسبندگی حاصل شده و کمترین هرزگردی را داشته باشید. هرگز در مسیرهای برفی برای دور زدن فرمان را تا انتها نگه ندارید این کار قدرت عمودی اتومبیلتان را کم کرده و باعث هرزگردی و عدم توانایی در دور زدن خواهد شد. دایره‌ای بزرگ را برای این کار در نظر بگیرید تا بتوانید با کمک سرعت مناسب و با چرخاندن کم فرمان این کار را انجام دهید.


ماندن در برف:

با در نظر گرفتن تمام جوانب از طرف شما و رعایت اصول رانندگی، امکان گیرکردن در برف برای هر فردی وجود دارد. همواره به یاد داشته باشید زمانی که در مسیر برفی از ادامه راه بازماندید با اضافه کردن گاز کار را برای خود دشوارتر نسازید. توقف کرده پیاده شوید و وضعیت را کاملاً بسنجید. با استفاده از بیلچه جلوی چرخ‌ها را از برف خالی کنید تا حرکت مجدد به راحتی انجام پذیرد. پس از رهایی با سرعت یکسان و دنده مناسب به حرکت ادامه دهید و از کم کردن سرعت خودداری نمایید.

ممکن است در مسیری مستقیم به علت لغزندگی به طرفین راه منحرف شده و در شیب طرفین جاده گرفتار گردید. در چنین موقعیتی اگر اطراف مسیر باز باشد، اتومبیل را جابجا کرده و با دنده عقب نسبت به مسیر، زاویه‌ی ۹۰ درجه را انتخاب نمایید و با شتاب گیری و دنده‌ی سبک به مسیر بازگردید. اگر بخواهید به وسیله‌ی حرکت جانبی به مسیرتان باز گردید، کاملاً در اشتباه هستید. در این حالت قدرت بین چرخ‌ها به علت فشار روی دوچرخ جانبی به درستی تقسیم نمی‌شود و تنها دو چرخ بدون حاصل هرزگردی می‌کنند. اگر کناره‌های مسیر به علت باریک بودن و محدودیت مثلاً وجود درخت و یا مانعی طبیعی، قابل دسترسی نبود باید به وسیله اتومبیل‌های دیگر اقدام به بکسل کردن اتومبیل نمایید. استفاده از وینچ نیز بسیار مؤثر خواهد بود. اگر در مسیری تنها هستید و چنین شرایطی برایتان پدید آمد، اتصال به درخت یا هر جسم سنگینی که در جهت مقابل جاده قرار دارد (مثلاً اگر به سمت راست منحرف شده اید اتصال باید در سمت چپ جاده باشد) و با استفاده از دنده سنگین و سرعتی یکسان و بدون کم یا زیاد کردن دور موتور می‌توانید به راحتی از مهلکه بگریزید.

درمسیرهای برفی ممکن است آب شدن تدریجی در طی روز به علت افزایش دما و یا تابش خورشید و یخ زدن آب‌های حاصل از این جریان طبیعی به علت پایین آمدن دما در شب، عبور را از مسیر برفی سخت تر کند. برای عبور از مسیرهای یخی دقت شما نسبت به جاده‌های برفی باید دوچندان گردد. تمام اصول و تکنیک‌هایی که بر روی برف مورد استفاده قرار می‌گیرند در مسیرهای یخی نیز باید با دقت و حوصله ای مضاعف انجام پذیرد. استفاده از لاستیک‌های یخ‌شکن کمک بزرگی به شما خواهد نمود. و باز تکرار این نکته که اتومبیل‌های دو دیفرانسیل به زنجیر چرخ و لاستیک یخ شکن نیاز ندارند را باید از ذهنتان دور بریزید و بدانید که درست است که هر دودیفرانسیلی عملکرد بهتری در برف نسبت به اتومبیل‌های سواری دارد ولی حتی در شهر و جاده‌های آسفالته اتومبیلهای دودیفرانسیل به علت وزن بیشتر عمل ترمزگیری در آن‌ها سخت تر صورت می‌گیرد و این وسیله‌ی نقلیه نیز باید مجهز به لاستیک یخ‌شکن و در شرایط خاص و سخت به زنجیر‌چرخ باشد.

توصیه‌ها و موارد ذکر شده، اصول اولیه برای رانندگی در شرایط برفی و یخی است و بسیاری از ریزه‌کاری‌ها فقط در هنگام قرار گرفتن در موقعیت است که پدید آمده و راه حل آن را می‌شود ارائه کرد. با فراگیری و رعایت اصول اولیه رانندگی می‌توانید دیگر موارد را از دل آن خارج و درشرایط بحرانی با استفاده از راه کارهای مناسب از رانندگی لذت ببرید.ترمز کردن در یخ و برف کاملا باید به صورت سبک انجام گیرد و راننده باید آنچنان ترمز کند که چرخ ها قفل نشوند چون قفل شدن چرخ ها نه تنها مسیر توقف را طولانی بلکه فرمان را نیز از کنترل خارج می کند.

راننده خوب و محتاط معمولا سه الی چهار برابر مسیری را که در مواقع عادی لازم است برای توقف در برف و یخ پیش بینی می کند.

همچنین باید مقداری از توجه خود را به راننده های مقابل و پشت سر معطوف کند زیرا امکان دارد که رانندگان دیگر، رعایت شرایط خاص را نکرده و وی را به مخاطره افکنند.

اگر در اثر بی مبالاتی و اصطکاک کم جاده، در شرایط اقلیمی خاص کنترل خودرو از دست شما خارج شد، سعی کنید خونسردی خود را کاملا حفظ کرده و بلافاصله پدال گاز را رها کنید و فرمان را در جهت مسیر سرخوردن نگه داشته که کمک بیشتری به چرخ های جلو بدهید تا به زمین بچسبد و به هیچ وجه ترمز نکنید زیرا اتومبیل بیش از حد از کنترل خارج می شود.


سرخوردن خودرو:

اگرچه وضعیت خودرو و جاده در لغزیدن آن سهیم است ولی بدون تردید، عامل اصلی آن راننده است. در رانندگی سه نوع سرخوردن وجود دارد که به دلایل زیر اتفاق می افتد:

1- سرعت بیش از حد خودرو و نامناسب بودن آن با وضعیت جاده و ترافیک

2- شتاب زیاد(گاز دادن بیش از حد)ترمز گرفتن و نیرویی که در پیچ های جاده به لاستیک تحمیل می شود.

3- ترکیبی از دو حالت فوق سرخوردن چرخ های عقب در اثر کاهش چسبندگی آنها اتفاق می افتد.

این حالت معمولا در نتیجه سرعت بیش از اندازه و نیروی سر پیچ ها اتفاق می افتد. ممکن است شتاب خودور و نیروی بیش از معمول ترمز نیز به این حالت کمک کند. این نوع لغزیدن به آسانی تشخیص داده می شود. با کمی بی دقتی ممکن است خودرو هنگام پیچیدن کاملا دور خود بچرخد. برای از بین بردن عوامل لغزش خودرو باید پا را از روی پدال گاز و ترمز بردارید و حرکت خود را با فرمان هماهنگ کنید.

وقتی خودرو در جهت نادرست حرکت می کند، عکس العمل طبیعی شما باید این باشد که با استفاده از فرمان، آن را به مسیر صحیح برگردانید.

سرخوردن چرخ های جلو نیز وقتی اتفاق می افتد که چسبندگی آنها کم شده باشد. در این حالت کنترل مستقیم خودرو از دست راننده خارج می شود. توصیه می شود فرمان را در جهت حرکت خودرو هدایت و سعی کنید که با تشخیص و با از بین بردن علت به مرور چرخ های خودرو را به صورت مستقیم برگردانید یا فشار روی پدال گاز و ترمز را کاهش دهید.


چگونه از رانندگی در زمستان لذت ببریم؟

اگر دوست دارید در دل زمستان به جاده بزنید و از رانندگی در یک هوای برفی یا بارانی لذت ببرید باید تا قبل از جدی شدن بارش‌ها دست به کار بشوید.

رانندگی در ماه‌های سرد مهارت‌های خاص و البته آمادگی‌ های خاصی هم می‌طلبد. گرفتار شدن در جاده‌های پر از مه و یخبندان کم‌ترین مشکلی است که ممکن است در هنگام راندن در یک جاده کوهستانی در فصل سرما نصیب شما بشود. برای غلبه بر این مشکلات و هزاران دردسر کوچک و بزرگ خاص این ایام باید عجله کنید.

نخستین گام این است که از سلامت خودرو خود مطمئن شوید. پیشگیری از درمان مهمتر و بهتر است. پس اول خودرو را به یک کلینیک برده و به دکتر نشان بدهید!

باتری، کمربندها، رادیاتور، ضدیخ، روغن، روشنایی، ترمزها، سیستم اگزوز، بخاری، برف پاک‌کن، لاستیک‌ها، سیستم فرمان، شیلنگ‌های رابط و سیستم احتراق از جمله مواردی هستند که با شروع فصل سرما باید تست شوند.

در بنزین زدن خسّت به خرج ندهید. باک ماشین را در فصل زمستان همیشه پر از بنزین نگه دارید.

به نوشته شبکه ایران، اگر می‌توانید در یک جاده برفی بی‌خیال سبقت گرفتن بشوید. اگر خواستید سبقت بگیرید بهتر است سرعت برف پاک‌کن‌ها را زیاد کنید تا دید شما کم نشود.

در شروع بارندگی به دلیل چربی‌های سطح جاده، لغزندگی جاده زیاد می‌شود. در این‌گونه مواقع با سرعت کم‌تر و رعایت فاصله مجاز رانندگی کنید.

نصب چراغ‌های مه‌شکن می‌تواند دید شما را در مه یا برف و باران تا چند برابر افزایش دهد.

روی سطوح لغزنده برای جلوگیری از لیز خوردن خودرو یا چرخیدن قسمت عقبی سعی کنید از فشار پا روی پدال گاز کم کنید و با کم‌ترین دور ممکن حرکت کنید.

بهتر است هنگام بارندگی هر چند دقیقه یک بار به آرامی ترمز کنید که آب روی دیسک‌های ترمز خشک شود، چون ممکن است در یک لحظه واقعاً به ترمز کردن احتیاج پیدا کنید که اگر دیسک‌های ترمز خیس باشند، ترمز‌ها موفق عمل نخواهند کرد.

در جاده‌های کوهستانی و در پیچ‌ها سرعت خود را به حداقل برسانید. ممکن است به علت سایه در پشت پیچ‌ها برف و یخ‌ها آب نشده باشند.

در هنگام رانندگی در برف هر چند وقت یک بار باقیمانده برف و یخ را از زیر سپر‌ها مخصوصاً سپر جلو و گلگیر‌ها تمیز کنید. در غیر این صورت، وزن ماشین زیاد می‌شود و آیرودینامیک ماشین هم از بین می‌رود که هر دو باعث مصرف سوخت بیشتر می‌شود. اگر ارتفاع برف روی سطح جاده با یخ و برف سپر جلو یکی شود، احتمال این که ماشین در برف گیر کند، بسیار زیاد است.

اگر هنگام رانندگی در زمستان متوجه شدید با افزایش سرعت آمپر آب بالا می‌رود، احتمالاً ضدیخ ماشین کم شده است. در مواقعی که در برف و یخ گیر کردید، باد لاستیک‌ها را کم کنید تا لاستیک کمی بخوابد. در این حالت ماشین بهتر از برف و یخ بیرون می‌آید. داشتن یک موکت یا چند قطعه الوار یا تخته یا فنس‌های پلاستیکی در ماشین، مواقعی که در برف و یخ گیر می‌کنید می‌تواند کارآیی داشته باشد.

رانندگی در یخبندان آموزش رانندگی در برف و یخبندان


در روزهای برفی چگونه رانندگی كنیم؟

رانندگی در روزهای بارانی و برفی شرایط خاص خود را دارد كه رانندگان باید با آشنایی كافی از این شرایط و رعایت نكات ویژه از بروز مشكلات ترافیكی برای خود و سرنشینانشان جلوگیری كنند.

با توجه به استقرار جبهه هوای بارانی و برفی بر نقاط مختلف استان اصفهان و برخی از استان های كشور پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان به منظور ایمنی بیشتر رانندگان توصیه هایی را به شرح زیر ارائه كرد:

1- رانندگان در زمستان قبل از آغاز رانندگی ابتدا به خوبی به اطلاعات ارائه شده توسط پلیس، رسانه های جمعی مثل رادیو و تلویزیون توجه كرده و از وضعیت راه ها اطلاعات كافی را بدست آورید كه در صورت اعلام شرایط بد اب و هوایی خطرناك از مسافرت صرفه نظر كنید.

2- در صورت انجام ماموریت های ضروری كه مجبور به استفاده از وسیله نقلیه در چنین شرایطی هستید ابتدا از وجود تجهیزات ایمنی و لوازم مورد نیاز برای رانندگی در شرایط مذكور اطمینان حاصل كنید.

3- دیگران را از مسیر حركت تا مقصد و زمان احتمالی رسیدن به مقصدتان آگاه سازید.

4-  لغزندگی جاده ها نه تنها در زمستان بلكه در فصول دیگر نیز باعث خیسی سطوح جاده می گردد برای جلو گیری از لغزش خودرو در چنین شرایطی كاهش دادن سرعت و فشردن پدال كلاج است تا خودرو به آرامی متوقف شود در چنین شرایطی نباید به هیچ وجه ترمز شدید گرفته و به خودرو اجازه دهید به توجه به مقاومت وزنی خود به آرامی متوقف شود.

5- در صورت مجبور بودن به رانندگی در بوران و برف با سرعت مطمئن حر كت كنید.

6- از سالم بودن برف پاكن و چراغ های خودرو و راهنما ها اطمینان حاصل كرده و در حین رانندگی در بوران و برف حتما" برف پاكن و چراغ های ( نور پایین ) را روشن كنید.

7- در موقع رانندگی بر روی برف فشرده سرعت خودرو را به نصف كاهش داده و در مواقع رانندگی بر روی سطوح یخ زده آهسته برانید.

8- در مواقع رانندگی بر روی جاده های لغزنده ترمز شدید نگرفته و زودتر از موعد و بصورت مكرر و آهسته ترمز بگیرید تا از لیز خوردن خودرو جلو گیری بعمل آید.

9- در صورت نیاز به توقف و یا آغاز حركت در سطوح لغزنده سرعت را كاملا" آهسته كاهش یا افزایش داده و با دنده سنگین حر كت كنید.

10-  فاصله مجاز با خودرو جلوئی را به خوبی رعایت كرده و در شرایط بد آب هوایی این فاصله را افزایش دهید زیرا زمان اعمال فعالیت های راننگی از 2 تا 3 ثانیه بر روی جاده خشك به 9 تا 10 ثانیه برروی جاده های لغزنده ضریب ایمنی رانندگی خود را افزایش دهید.

11- در شرایط برفی حد اكثر سرعت 60 كیلو متر در ساعت می باشد كه در این زمان قادر به حفظ خط ترمز خود می باشید.

12- در صورتی كه خودرو در حال لغزش است فرمان را به سمت مخالف كه خودرو می لغزد بگردانید.

13- در صورتیكه لاستیك ها در جایی گرفتار شده اند و جا می چرخد دنده را در حالت خلاص قرار دهید و تلاش كنید خودرو را با هل دادن و یا بكسل كردن ازاد كنید.

14- در صورت نیاز به توقف در جاده های برفی و یخ زده سرعت خود را به آهستگی كاهش دهید و ترمز ناگهانی نگیرید.

15- مناطق پر تردد مثل پل ها و رو گذر ها و معابر واقع شده در سایه توجه بیشتری مبذول زیرا این مناطق سریعتر از سایر بخش ها یخ می زنند.

16- مراقب نحوه رانندگی، رانندگان وسایل نقلیه مجاور خود باشید.

17- باك خودرو به منظور عدم نفوذ رطوبت حداقل تا نیمه پر نگاه دارید و سعی كنید قدری سوخت ذخیره با رعایت اصول ایمنی در داخل خودرو نگهداری كنید.

18- ابزار احتیاطی مورد نیاز مانند یخ شكن – مایع ضد یخ شیشه و برف پاكن – جارو دستی – بیلچه تاشو – بسته كوچك محتوای شن – كابل ارتباطی – ( سیم سیار ) جعبه ابزار به همراه داشته باشند.

19- به منظور اقدامات احتیاطی بیشتر به تلفن همراه – كلاه گرم – دستكش- پتو – بطری های آب و غذاهای آماده – علائم هشدار دهنده – جعبه ابزار و وسایل مورد نیاز دیگر را همراه خود ببرید.

20- در صورت گیر كردن در برف یكی از شیشه های خود را به منظور ورود هوای پاك كمی پایین بیاورید.

21- در هوای سرد احتمال كم آب شدن بدن وجود دارد لذا بطری آب سالم همراه داشته باشید.

22- در شرایط بوران خودرو را ترك نكنید و در داخل خودرو منتظر نیر وهای امدادی بمانید چون احتمال گم كردن راه و خودرو وجود دارد.

23- جعبه كمك های اولیه – كبریت های ضد آب و یك قوطی فلزی به منظور آب كردن برف در شرایط بسیار دشوار به همراه داشته باشید.

24- شمع همراه داشته باشید زیرا با روشن كردن آن هم گرما و هم رو شنایی خواهید داشت.

25- در صورت همراه بودن غذا ی آماده ( مانند كنسرو و. .. ) حتما وسیله قوطی باز كن را نیز همراه داشته باشید.

26- لباس های روشن و درخشنده پوشیده ( فسفری ) و از اعلام هشدار دهنده خطر به منظور متوجه كردن خودرو های عبوری بهره بگیرید.

27- به منظور جلو گیری از مسمومیت با گاز منو اكسید كربن ( حاصل از احتراق بنزین و در صورتی كه ماشین روشن می باشد از عدم مسدود شدن اگزوز با برق اطمینان حاصل كنید زیرا مسدود شدن آن می تواند باعث نشت گاز سمی منو اكسید كربن به داخل خودرو شده و موجب خفگی گردد.

28- در صورتی كه نیاز به برف رویی بخشهایی از خودرو گرفتار شده در برف وجود دارد این كار را با آهستگی و ملایمت انجام دهید تا فشار زیادی به بدن وارد نیامده و از تعرق احتمالی بدن جلو گیری شود به میزان كافی آب بنوشید تا از كم شدن آب بدن جلو گیری بعمل اید.

29- برفها را در نزدیكی خودرو پراكنده نكرده و كمی دورتر از خودرو بریزید.

30- مراقب باشید تا به یكباره توان و نیروی بدنی خود را به كار سخت كم نكنید.

31- لباس های گرم و سبك بر روی هم و كفش های مناسب برای سطوح یخ زده در بوران بپو شید

32- برای گرم شدن عمومی بدن و برقراری جریان خون مناسب درجا و آهسته حركت كنید.

33- در صورت امكان در هوای بارانی و یا روی سطوح یخ زده از ترمز دستی استفاده نكنید.

34- در هنگام برف و باران سبقت نگیرید.

35- هیچگاه در فضای بسته مثل پار كینگ های كوچك اقدام به گرم كردن موتور خودرو نكنید.

36- همواره از عملكرد مطمئن خودرو اطمینان حاصل و این كار با نظارت تعمیر گاه های مجاز صورت دهید.

37- از تایر های ویژه فصل زمستان بهره بگیرید

38- در بالا رفتن از سطو ح شیب دار بسیار محتاطانه عمل كرده و بیش از حد گاز ندهید زیرا خودرو لیز خواهد خورد و تنها تایر در جای خود خواهد چرخید.

39- زمانی كه سر بالایی را رد كرده و به سرازیری افتادید سرعت را بسیار كاهش داده و با دنده سنگین حر كت كنید.

40- در صورت امكان آهسته برانید اما توقف نكنید زیرا در اغلب اوقات انرژی خودرو امكان حركت بر روی سطوح یخ زده را به شما نخواهد داد.

41- كار كرد سیستم ترمز خود را به خوبی فرا گرفته و اگر از نوع ضد قفل یا به اصطلاح ABS نسبت پدال را آهسته و در دفعات متوالی فشار دهید یخ و اب استحكاك سطح جاده با تایر ها را كاهش داده و باعث قفل شدگی تایر و لغزش خودرو خواهد شد فشار مكرر و اهسته بر پدال ترمز از قفل شدگی تایر ها جلو گیری به عمل می آورد.

42- در صورتیكه سیستم ترمز شما از نوع ABS است پدال ترمز را به آهستگی فشار دهید.

43- در زمان بالا رفتن از سر بالائی به هیچ وجه ترمز نكنید زیرا هیچ چیز بدتر از بالا رفتن از سربالائی یخ زده نیست.

رانندگی در برف3 آموزش رانندگی در برف و یخبندان


ده نکته برای مهیا کردن خودرو برای مقابله با روزهای سخت زمستانی:

روزهای برفی و سرد زمستان آغاز شده و خودروهایی که آماده مقابله با شرایط سخت نباشند، مشکلات بسیاری را ممکن است برای صاحبان خود به وجود بیاورند. ما تلاش کرده‌ایم تا با گردآوری نکات سودمند شما را راهنمایی کنیم تا از رانندگی در هوای برفی و سرد هم لذت ببرید.

پایگاه اطلاع رسانی خودروسازی – تصور کنید صبح یک روز زمستانی است و بعد از بارش شدید برف قصد دارید با خودروی خود به محل کارتان عزیمت کنید، موتور خودرو کمی‌بدکار می‌کند اما با خود می‌گویید چیز مهمی‌نیست و حتماً تأثیر سرماست. شروع به حرکت با خودرو می‌کنید که خودرو بر روی برف‌های یخ زده سر می‌خورد، قصد دارید ترمز بگیرید اما این عمل هم به بدتر شدن شرایط کمک می‌کند و ناگهان به توده ای از برف‌های کنار جاده برخورد می‌کنید، خودرو خاموش می‌شود و قصد دارید مجدداً آن را روشن کنید اما باتری جواب نمی‌دهد. بعد از کمی‌تلاش موفق می‌شوید درب خودرو را باز کنید، به خودرو نگاه می‌کنید، بله! در برف گیر کرده اید، هیچ غذا، دستکش، کفش مخصوص و هیچ چیزی که در این شرایط به کمک شما بیاید همراه ندارید. اگرچه شانس وقوع همه این اتفاقات برای شما بسیار ضعیف است اما تک تک این اتفاقات می‌توانند در فصول سرد و در صورتی که خودرویتان را برای زمستان آماده نکرده باشید اعصاب شما را به هم بریزند. همان‌طور که ما در فصل‌های سرد نیاز داریم کت، دستکش و کلاه به تن کنیم، خودروهای ما هم به همین مقدار توجه برای ارائه عملکرد مطلوب نیاز دارند. در این مقاله سعی داریم ۱۰ نکته برای استفاده از خودرو در زمستان و ایجاد امنیت بیشتر در شرایط بد جاده‌ها بیان کنیم. چه چیزهایی داخل خودرو بگذاریم؟ قبل از شروع رانندگی چه قسمت‌هایی از خودرو را کنترل کنیم؟ اهمیت سوخت و روغن در فصل زمستان چقدر است؟ لاستیک‌های خودرو باید چه شرایطی داشته باشند؟ برای رسیدن به جواب این سؤال‌ها با ما همراه باشید.

رانندگی در برف4 آموزش رانندگی در برف و یخبندان


1- به همراه داشتن وسایل ضروری:

ساده‌ترین کاری که برای مقابله با هوای سرد می‌توانید انجام دهید، به همراه داشتن وسایل و ابزارهای ضروری است. مطمئناً لاستیک زاپاس و جعبه ابزار نیاز است اما بهتر است چیزهای دیگری مانند روغن موتور، آب برای آبپاش و مایع ضد یخ در صندوق خودرو همراه داشته باشید. چراغ قوه یا چراغ هشدار، کابل مخصوص برای عمل به اصطلاح باتری به باتری کردن خودرو زنجیر چرخ هم از دیگر چیزهایی است که اگر شب هنگام در جاده گیر کردید نیاز می‌شوند. حتی اگر لباس گرم پوشیده‌اید، یک جفت دستکش، چکمه و حتی یک پتو همراه خود داشته باشید.

 
2- فعال کردن 4WD:

اگر خودروهای شاسی بلند دارید مطمئن شوید سیستم پیشران چهار چر(4WD)که ممکن است در تابستان غیرفعال کرده باشید، به درستی کار می‌کند، حتی اگر از نظر شما سیستم ۴WD زیاد هم مفید نباشد، بازهم آن‌را فعال کنید. این سیستم می‌تواند چسبندگی خودرو را در جاده‌های برفی و یخی افزایش دهد که امکان گیر کردن شما در برف و سرخوردن را کاهش می‌دهد. این سیستم‌ها بر حسب نوع خودروی شما متفاوت هستند، اما دفترچه راهنمای سازنده خودرو بهترین توضیح را برای اینکه در چه محیطی و چگونه این سیستم را فعال کنید بیان خواهد کرد. البته به خاطر داشته باشید مجهز بودن خودرو به ۴WD به این معنی نیست که از هر نوع جاده ای می‌توانید عبور کنید یا اینکه با سرعت بیشتر از حد مجازی که برای خودروهای معمولی در نظر گرفته شده رانندگی کنید. ۴WD تنها کشش خودروی شما بر روی برف و یخ را نسبت به حالت عادی افزایش می‌دهد اما باعث نمی‌شود هنگام ترمز، تایر خودروی شما به جاده چنگ بزند!


3- شیلنگ‌ها و تسمه‌های خودرو را کنترل کنید:

تسمه و شیلنگ‌های داخل کاپوت خودرو به طور معمول که خودرو را برای سرویس می‌برید (معمولاً هر ۳۰٬۰۰۰ مایل یک‌بار) کنترل می‌شوند. به هر حال باز هم بد نیست خودرو را به یک مکانیک نشان دهید و مطمئن شوید هر چیزی سر جای خودش است. هوای سرد باعث ضعیف شدن تسمه و شیلنگ‌ها می‌شود و اگر چیزی از این‌ها هنگامی‌که در حال حرکت بر روی جاده هستید بشکند یا آسیب ببیند، فقط یک یدک کش می‌تواند به کمک شما بیاید.


4- تعویض برف پاک کن‌ها و اطمینان از کافی بودن مایع داخل آب پاش:

تصور کنید شب هنگام در حال حرکت در جاده هستید و برف یا باران شروع می‌شود، برف پاک کن را روشن می‌کنید تا بهتر ببینید، اما فقط یک تکه لاستیک را مشاهده می‌کنید که بر روی شیشه این طرف و آن طرف می‌رود و شیشه را پاک نمی‌کند، در واقع تیغه‌های برف پاک کن خراب شده‌اند. دید کم در هوای سرد واقعاً خطرناک است، بنابراین مطمئن شوید تیغه‌های برف پاک کن خودرو کارایی لازم را دارند. پیشنهاد می‌شود هر ۶ تا ۱۲ ماه یک‌بار تیغه‌های برف پاک کن را تعویض کنید. مطمئن شوید مخزن آبپاش هم پرشده باشد.

 
5- مطمئن شوید المنت‌های شیشه و سیستم گرمایی خودرو به درستی کار می‌کنند:

وقتی که در زمستان شیشه‌های خودرو بخار می‌کند، به دلیل رطوبتی است که در داخل خودرو وجود دارد و بر روی شیشه چگالش پیدا می‌کند و دید شما را محدود می‌کند. بخار آب از پنجره باز یا حتی از نفس کشیدن به داخل خودرو نفوذ می‌کند. المنت‌های شیشه با گرم کردن شیشه این مشکل را حل می‌کنند و هوای موجود بر روی شیشه را خشک می‌کنند. اگر با وجود عملکرد خوب این المنتها همچنان شیشه خودرو بخار می‌کند باید به دنبال بستن منافذ هوا در کنار شیشه‌ها یا درب خودرو باشید. سرمای هوای داخل خودرو باعث کم شدن تمرکز شما در هنگام رانندگی هم می‌شود. اگر بخاری شما خراب است احتمالاً سیم پیچی بخاری مشکل دارد. اما در قبال گرمایی که داخل خودرو خواهید داشت، صرف هزینه برای تعمیر آن به صرفه است.

رانندگی در برف5 آموزش رانندگی در برف و یخبندان


6- کنترل میزان سوخت خودرو:

آیا شما هم از آن دسته از افرادی هستید که صبر می‌کنند چراغ بنزین خودرو روشن شود، بعد به جایگاه بنزین می‌روند و حداکثر ۴،۵ لیتر بنزین می‌زنند؟ اگر این عادت شماست، حداقل در این فصل از سال این عادت را تغییر دهید زیرا ممکن است در وسط راه سوخت شما تمام شود. در مورد خودروهای گازسوز مسئله کمی‌پیچیده تر است. هوای سر و متغیر می‌تواند باعث چگالش بر روی دیواره‌های مخزن گاز تقریباً خالی شود، و کم کم آب وارد مخزن شده و از آنجایی که آب از گاز سنگین‌تر است در کف مخزن جمع می‌شود و یخ می‌زند و مانع شارش گاز به سمت موتور می‌شود. تعمیر دستگاهی که با این شرایط مواجه شده است هم کمی‌گران است. بنابراین سعی کنید تا جایی که امکان دارد مخزن سوخت را پر نگه دارید.


7- استفاده از مقدار کافی ضد یخ:

ضد یخ- ضد جوش، موتور خودرو را از یخ‌زدگی در هوای سرد و از گرمای بیش از حد در هوای گرم محافظت می‌کند. همچنین از خوردگی موتور جلوگیری می‌کند. رعایت نسبت مناسب ضد یخ و آب رادیاتور بسیار مهم است. نسبت ۵۰،۵۰ معمول است و از یخ‌زدگی مایعات تا دمای منهای سی و چهار درجه فارنهایت جلوگیری می‌کند. خوشبختانه نیازی نیست با استفاده از فنجان این نسبت را تنظیم کنید. می‌توانید بطری‌های ترکیبی که نسبت معین آب و ضد یخ در آن وجود دارد را از جایگاه‌های سوخت خریداری کنید. اگر به میزان ضد یخ توجه نکنید، امکان یخ‌زدگی سردکننده و داغ شدن بیش از حد موتور وجود دارد، احتمال خرابی واشر سر سیلندر و نیاز به تعویض آن هم وجود دارد.


8- کنترل روغن و غلظت و میزان چسبندگی آن:

روغن،سطح فلزی موتور را روان می‌کند و از اصطکاک زیاد و نهایتاً آسیب آن جلوگیری می‌کند. چسبندگی یا غلظت روغن تأثیر زیادی بر کارایی موتور دارد. اگر روغن خیلی غلیظ باشد، سرعت شارش آن کم می‌شود و موتور داغ می‌کند. در فصل زمستان، سرمای هوا باعث بالاتر رفتن غلظت روغن می‌شود، اما این مشکل را می‌توانید با استفاده از خرید روغن موتور با میزان چسبندگی کمتر حل کنید. بازهم راهنمای استفاده از خودرو که توسط شرکت سازنده خودرو تهیه شده می‌تواند به شما در انتخاب روغن مناسب برای فصول مختلف کمک کند. به یاد داشته باشید که اکثر متخصصین توصیه می‌کنند روغن خودرو را هر ۳۰۰۰ مایل یک‌بار یا هر سه ماه تعویض کنید.


9- از سالم بودن باتری خودرو مطمئن شوید:

باتری خودرو معمولاً ۳ تا ۵ سال عمر می‌کند، بنابراین بهتر است عمر باتری خودروتان را به خاطر داشته باشید.اگر موقع تعویض باتری است بهتر است سعی کنید در فصل پاییز که باتری‌ها قیمت کمتری دارند این کار را انجام دهید.در فصل زمستان فشار بیشتری به خودرو وارد می‌شود و موتور شرایط سخت‌تری برای کار کردن دارد بنابراین فشار بیشتری به باتری خودرو وارد می‌شود.اگر باتری شما آن قدرها هم مسن نیست بازهم بهتر است نگاهی به آن بیندازید و کابل‌ها و اتصالات را کنترل کنید تا مشکلی نداشته باشند و احتمالاً فرسوده نشده باشند.اگر پودری سفید رنگ دور اتصالات باتری مشاهده می‌کنید ، این بر اثر اسید باتری به وجود آمده است.با استفاده از جوش شیرین و به کمک کمی‌آب و یک مسواک مستعمل می‌توانید آن‌را به راحتی پاک کنید.بر روی اکثر باتری‌ها علائمی‌وجود دارند که نیاز به تعویض یا شارژ باتری را نشان می‌دهند.درون باتری هم مایعی وجود دارد که باید کنترل شود، در این باتری‌ها درپوشی وجود دارد که با استفاده از برداشتن این درپوش می‌توانید از میزان مایع داخل آن مطمئن شوید.اگر میزان مایع کم است با استفاده از آب مقطر میزان آن را افزایش دهید، البته مطمئن شوید که میزان مایع خیلی زیاد نشود.


10- استفاده از لاستیک‌های مناسب و کنترل فشار باد:

جاده‌های خیس یا یخ زده ممکن است باعث تصادف‌های خطرناکی شوند، بنابراین مطمئن شوید لاستیک خودرویتان توانایی لازم برای مقابله با این شرایط آب و هوایی را دارد.اگر از لاستیک‌های معمولی استفاده می‌کنید، کنترل فشار هوای لاستیک‌ها را فراموش نکنید.لاستیک‌های با باد زیاد، میزان اصطکاک را کاهش می‌دهند و منجر به سرخوردن خودرو می‌شوند.پس بهتر است خودرو را به یک آپاراتی برده و باد لاستیک را کنترل کنید.

بعضی افراد مقداری نمک هم در خودرو نگه می‌دارند. اگر خودرو در برف یا یخ گیر کند ریختن نمک جلوی لاستیک خودرو می‌تواند به حرکت خودرو کمک کند.

اگر احساس کردید خودرو در حال سرخوردن بر روی جاده یخ زده است سریع ترمز نکنید، حتی اگر همه سرنشینان هم فریاد بزنند ترمز کن! به جای آن پای خود را از روی پدال گاز بردارید و با چرخاندن فرمان در جهت خلاف سرخوردن، خودرو را کنترل کنید.

اگر در مناطقی با زمستان‌های شدید زندگی می‌کنید خرید لاستیک‌های مخصوص برف و زمستان می‌تواند موثر باشد، زیرا این لاستیک‌ها باعث اصطکاک بیشتر با جاده و ترمز و کنترل بهتر خودرو می‌شوند، استفاده از زنجیر چرخ را هم فراموش نکنید.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

رانندگی در شب

0 (0) رانندگی در شب امر ریسک‌پذیری است حتی اگر خودرو به چراغ‌های مدرنی مجهز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد فارما