آموزش سبقت گرفتن

0
(0)

نحوه ی سبقت گرفتن:

سبقت گرفتن: عبارت است از تغییر مسیر از لاینی به لاین دیگر(جلو افتادن یا پیشی گرفتن) برای عبور كردن از وسیله نقلیه ای كه كندتر حركت می كند.  همواره در همه خیابان ها و جاده ها وسایلی هست كه حتی از حدود سرعت تعیین شده، بنا به هر علتی، كندتر حركت می كنند مثل دوچرخه ها، موتورسیكلت ها و. . .  و یا وسایلی كه قصد گردش دارند سرعت خود را كندتر كرده اند.  هرگز تا حصول اطمینان از بی خطر بودن سبقت، چه برای خود و چه برای دیگران یا اگر از زنجیر چرخ در سطوح برفی استفاده می كنید. و یا برای سبقت اندكی شك دارید، سبقت نگیرید.

سبقت آموزش سبقت گرفتن


خطوط حرکت:

برای نظم بخشیدن به رفت و آمد خودروها و پیشگیری از برخورد و تصادف آنان با یكدیگر، بزرگراه ها، آزاد راهها و خیابانهای عریض را خط كشی میکنند تا وسایل نقلیه از میان این خطوط عبور كنند و مزاحم رفت و آمد بقیه خودروها نشوند.  با این حال برخی از رانندگان ترجیح می دهند از روی این خطوط بگذرند و لحظه به لحظه نیز مسیر خود را عوض كنند! به این معنا كه یك باره تصمیم میگیرند از سمت دیگری حركت كنند و دوباره به جای اولشان بازگردند. به این رانندگان عزیز توصیه می شود هنگام رانندگی، مسیر حركت خود را حفظ نمایند، با این كار هم خودشان سریع تر و به سلامت به مقصد رسیده و هم سایر رانندگان بدون دغدغه خاطر به مسیرشان ادامه میدهند.  بدون آنكه نیازی به انجام مانورهای خطرناك و دردسرآفرین باشد. برابر ماده 119 در راه هایی كه خط كشی شده وسایل نقلیه باید در مسیر بین خطوط حركت كنند و از آن خارج نشوند و در صورت نیاز به خروج و تغییر مسیر حركت، احتیاط كامل را نموده و اقدام به سبقت کنند.  در راه هایی كه خط كشی ندارند هرگونه تغییر مسیر حركت به چپ و راست ممنوع است مگر با رعایت احتیاط و دادن علامت و رعایت حق تقدم عبور وسایل نقلیه هم مسیر و مجاور.  همچنین انحراف و تجاوز وسایل نقلیه به مسیر مقابل (مخالف) ممنوع است، مگر در مورد سبقت مجاز و با رعایت ضوابط سبقت.


مراحل لازم برای سبقت بی خطر عبارتند از:

1– ابتدا با در نظر گرفتن همه ی جوانب در آزادراهها و بزرگراهها و جاده های دو طرفه و یک طرفه وخیابانها

الف– منطقه ی ممنوعه نباشد(موارد صفحه ی 34 کتاب آموزش جامع قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی)

ب– خط ممتد نباشد

ج– از روبرو و پشت سر اتومبیلی در حرکت نباشد و با کنترل پشت سر از آینه ها و کنترل نقاط کور دو طرف اتومبیل چراغ راهنمای سمت چپ را بزنید و با دادن علامت (روز بوسیله ی بوق و شب بوسیله ی چراغ دادن)راننده ای را که قصد سبقت دارید آگاه سازید.


2– بعد از زدن چراغ راهنمای سمت چپ، تغییر خط دهید و بر سرعت خود بیفزایید(تجاوز از سرعت مجاز و مطمئنه ممنوع میباشد) و هنگامی كه فاصله طولی مناسب را با وسیله نقلیه حفظ كردید (رویت چراغ های بزرگ وسیله نقلیه از آئینه وسط خودرو) با زدن چراغ راهنمای سمت راست به شکل اریب و با یک زاویه ی کم به لاین قبلی تغییر مسیر دهید.  در این هنگام حتماً مطمئن شوید راننده مذكور از تصمیم شما مطلع شده است و هرگز به طور ناگهانی در جلوی آن قرار نگیرید.


3– هنگام سبقت به دوچرخه ها و سایر وسایل نقلیه كوچكی كه در جلوی وسیله ای كه قصد سبقت از آن را دارید و ممكن است از دید شما پنهان باشند، توجه كنید همچنین ممكن است هنگام سبقت وسایل نقلیه جلویی شما، قصد گردش، به چپ داشته باشند و یا اینكه عابران پیاده قصد ورود به عرض خیابان را داشته باشند.


4– اگر وسیله نقلیه ای كه در حال سبقت از آن هستید، به طور ناگهانی سرعت خود را زیاد كرد با او مسابقه نگذارید باید سرعت خود را كم كنید و به جای قبلی خودبرگردید.  هنگامی كه وسیله ای در حال سبقت از خودروی شما است، هرگز سعی بر اضافه كردن سرعت خود نكنید.


5– هرگز در گذرگاه عابر پیاده سبقت نگیرید.  اگر می خواهید از وسیله ای كه پارك شده است سبقت بگیرید، مراقب سرنشینانی كه ممكن است بطور ناگهانی درب اتومبیل را باز كنند و یا عابران پیاده ای كه از جلوی ماشین بیرون بیایند باشید. در بسیاری از جاده ها كه سرعت تعیین شده زیاد است و در هر جهت 2 یا 3 لاین و بیشتر وجود دارد، لاین سمت چپ، لاین مخصوص سبقت است.  بنابراین، اگر قصد سبقت ندارید و در این لاین حركت می كنید، در اولین فرصت ضمن رعایت شرایط قانونی، به لاین سمت راست تغییر مسیر دهید. در ضمن وقتیکه از اتومبیلهای بزرگ میخواهید سبقت بگیرید دقت کنید فاصله طولی با این گونه اتومبیلهای طویل را بیشتر کنید تا میدان دید شما بیشتر شده و راحت تر و ایمن تر بتوانید از اینگونه اتومبیلها سبقت بگیرید.  رانندگی حق همه كسانی است كه قوانین را رعایت می كنند و جاده و بزرگراه به شخص یا اشخاص معینی تعلق ندارد.  همه می خواهند سالم به مقصد برسند و از سفر خود لذت ببرند.  راندن در جاده ها متناسب با نوع وسیله نقلیه متفاوت است.  سرعت و شتاب برخی خودروها نسبت به سایر وسایل نقلیه بالاتر بوده و به تبع آن میل رانندگان آنها به تند راندن نیز افزایش می یابد.  برای جاده ها و آزادراهها و بزرگراه ها هم حداقل و حداكثر سرعت در نظر گرفته شده است بنابراین با وجود چنین شرایطی سبقت امری اجتناب ناپذیر در رانندگی به حساب می آید. اگر 1% احساس میکنید فاصله برای سبقت کافی نیست اقدام به سبقت نکنید حتی اگر مجبور باشید یک مسیر طولانی پشت سر اتومبیلی حرکت کنید چرا که سبقت نابجا یعنی تصادف مرگبار پس نتیجه میگیریم همیشه از سرعت نابجا و سبقت نابجا پرهیز کنید.  در قوانین رانندگی همه ی خودروها باید در خط عبوری خود حركت كنند و بین خطوط برانند اما آنگاه كه نیاز به سبقت باشد باید به نوع خطوط جاده، بزرگراه و آزادراه، ممتد یا بریده بریده بودن، و موقعیت خودروهای مجاور در بزرگراه ها یا آزادراه ها و مقابل در جاده ها توجه كنند و با روشن كردن چراغ راهنما و رعایت احتیاط، اقدام به سبقت کنند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

رانندگی در شب

0 (0) رانندگی در شب امر ریسک‌پذیری است حتی اگر خودرو به چراغ‌های مدرنی مجهز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد فارما