در هنگام تصادف چه کنیم؟

0
(0)

وقتی با یك تصادف رانندگی مواجه شدیم چه باید كرد؟

تصادف 1024x576 در هنگام تصادف چه کنیم؟

درصد بسیار كمی از قربانیان تصادفات در محل حادثه جان خود را از دست میدهند و متاسفانه در حدود 80٪ این قربانیان به علت نا آگاهی كمك كنندگان و خارج كردن نا صحیح مصدوم از خودرو و حمل ناصحیح مصدوم به بیمارستان جان خود را از دست میدهند.

اگر اطلاعی از نحوه كمكهای اولیه ندارید مطمئن باشید بهترین خدمت و كمك به مصدوم اینست كه اجازه ندهید افراد نا آگاه به مصدوم دست بزنند و منتظر آمبولانس و افراد متخصص ماندن بهترین كمك برای مصدوم است.


متوقف كردن خونریزی:

ممكن است فردی در اثر بریدگی و ضربه تصادف دچار خونریزی شود اصلی ترین كار برای جلوگیری از خونریزی فشار دادن موضع خونریزی است.

فشار دادن محل خونریزی با یك گاز استریل معمولا جلوی خونریزی را میگیرد و یا حداقل تا زمان رسیدن امداد مانع خونریزی شدید میشود.

محل خونریزی را بالاتر از سطح قلب نگه دارید و با یك بسته پنبه پیچیده شده در گاز فشار دهید و با یك بانداژ الاستیك بپوشانید این كار باعث جلوگیری از لخته و خشك شدن خون و امكان گردش خون میشود.

اگر پنبه و گاز در دست نداشتید برای خونریزیهای اعضای پائینی بدن و بخصوص پاها توسط تی شرت و یا زیر پیراهن اینكار را انجام دهید. لباس را بصورت توپی جمع كرده و ساقهای آنرا به هم گره زده و با آن محل خونریزی را فشار دهید.

اگر عضوی از بدن قطع شده باشد باید در حداكثر 4 الی 6 ساعت مصدوم را با عضو قطع شده به یك بیمارستان مجهز رساند.

عوض قطع شده و محل قطع عوض را با بتادین و یا سرم بشویید و سپس آنرا داخل یك كیسه استریل قرار داده و این كیسه را داخل كیسه پر از یخ بگذارید و از یاد نبرید كه وسط كیسه استریل و یخها یك گاز بگذارید.

ظرف خالی سرم را میتوانید به عنوان كیسه استریل برای قرار دادن عضو قطع شده استفاده كنید.

عضو قطع شده را مستقیم داخل یخ قرار ندهید چون اینكار باعث صدمه دیدن عضو میشود علت قرار دادن گاز بین دو كیسه نیر هیمن امر است.

در موارد خونریزی و قطع عضو اولین عمل تمیز نمودن محل خونریزی و سپس اعمال دیگر است.


مراقبت از مصدوم (Recovery Position):

مصدوم علائم حیاتی دارد و ممكن است بی هوش باشد ٫ بهترین و ساده ترین حالت نگهداری از مصدوم Recovery Position است.

مصدوم را میتوان به هر دو طرف چرخاند ولی برای اینكه قلب در حالت راحتی باشد بهتر است سمت چپ مصدوم بالا باشد به شرطی كه محل قرار گیری مصدوم مناسب برای گرداندن او به سمت چپش باشد.

1-در سمت چپ مصدوم بنشنید.

2-دست چپ مصدوم را به آرامی به زیر او هل دهید و هنگام اینكار بدن او را بلند نكنید.

3-دست راست مصدوم را خم كرده و كف دست او را زیر گوش چپ او قرار دهید بدین ترتیب مانع حركتهای نا خواسته گردن میشود.

4- پای راست مصدوم را خم كرده و در جلوی پای چپ قرار دهید.اگر استخوان لگن شكسته باشد باید در همین حالت پاهای او را به هم ببندید. اگر وسیله ای برای اینكار ندارید با بند كفش این كار را انجام دهید.

5-همانند عكس با دست راست از كتف او با دست دیگر از پشت او گرفته و كمی اورا به طرف خود بچرخانید ولی دقت كنید كه وزن خود را روی مصدوم نیندازید و پاهای شما در تماس با مصدوم باشند.

6-سر مصدوم را با ملایمت به عقب هل دهید تا بتواند راحت نفس بكشد.

7-با ملایمت دست چپ مصدوم را از زیر او بكشید.

و تا آمدن آمبولانس یا گروه امداد نبض و تنفس او را كنترل كنید

خواباندن صاف مصدوم میتواند خطرناك باشد زیرا ممكن است نتواند نفس بكشد.

اگر احتمال میدهید مصدوم شكستگیهای حساسی مانند شكستگی گردن یا كمر دارد او را تكان ندهید و او را به حالت Recovery Position نخوابانید. اگر مصدوم بی هوش نیست از او بخواهید انگشتان دست و پای خود را تكان دهد و اگر بی هوش است به آرامی و ملایمت با گردن او را لمس كنید بدین طریق میتوان فهمید مصدوم دچار شكستگی گردن و یا مهره ها شده است یا نه.

همیشه به خاطر داشته باشید مصدومی كه دچار این نوع شكستگیها شده را هیچ گاه تكان ندهید.


آتش سوزی های خودرو:

همیشه در اتومبیل خود یك كپسول آتش خاموش كن داشته باشید. این كپسول علاوه بر اینكه ممكن است مورد استفاده خودتان قرار بگیرد ٫ در هنگام مواجهه با یك خودروی آتش گرفته نیز میتوانید وارد عمل شده و كمك كنید.

در انتخاب نوع كپسول باید دقت كرد در ضمن كپسولهای 1 كیلوگرمی كه اغلب مورد استفاده هستند بدلیل اینكه كوچك بوده و سریع تمام میشوند توصیه نمیشوند و كپسولهای 3 لیتری بهترین انتخاب هستند. معمولا آتش سوزی از قسمت موتور شروع میشود پس به هیچ وجه برای خاموش كردن موتور كاپوت را بالا نزنید چون اینكار باعث رسیدن هوا به آتش و تشدید آتش سوزی میشود.

به جای اینكار سعی كنید آتش را از وسط گلگیر و لاستیك و یا از جلو پنجره و یا جای دیگر كه به موتور راه دارد توسط كپسول خاموش كنید.

اولینكار در هنگام آتش سوزی خارج كردن سرنشینها از خوردو به شكلی صحیح و بدون صدمه زدن به آنهاست.

اگر چند نفر برای كمك اقدام كرده اند سریع تقسیم كار نموده و در حالی كه فردی مشغول خاموش كردن آتش است افراد دیگر به سرنشینها رسیدگی كنند.

در اكثر تصادفات افراد دچار مصدومیت گردن و مهره ها میشوند در این موارد باید بسیار با دقت عمل كرد.بدون توجه به نوع تصادف و میزان مصدومیت حتمن به گردم مصدوم آتل ببندید و اگر چنین وسیله ای ندارید و دوره كمكهای اولیه نگذرانده اید و نسبت به كمكهای اولیه بی اطلاع هستید عاقلانه ترین كار اینست كه مصدوم را تكان ندهید و تا رسیدن آمبولانس اجازه ندهید كسی مصدوم را تكان دهد.

تنها بستن آتل و ممانعت از حمل مصدوم توسط افراد نا آگاه احتمال زنده ماندن مصدوم را به میزان 80٪ افزایش میدهد.تنها در صورتی فرد زخمی را از اتومبیل خارج كنید كه خطر آتش سوزی وجود دارد.سپس میتوانید اعمال زیر را انجام دهید.


صحبت كنید:

سعی كنید با فرد مصدوم صحبت كنید حرفهایی مانند "اسمت چیه؟ چی شد؟" علاوه بر اینكه میتواند مانع بی هوشی شود برای به حادثه دیده ایجاد روحیه میكند و همچنین تا رسیدن آمبولانس میتوانید از بعضی اطلاعات مهم آگاه شوید.در هنگام انجام این كارها برای جلوگری از فلج شدن باید بر گردن مصدوم آتل یا حائل بسته باشید و با نگه داشتن پیشانی مانع حركت گردن شوید.اگر فرد زخمی به سوالهای شما جوابهای منطقی میدهد از او در رابطه با صدمات بدنی سوال كرده و هنگام رسیدن گروه امداد با مطلع كردن آنها باعث تسریع و بهبود امداد رسانی شوید. اگر فرد به سوالها جوابهای منطقی میدهد ولی حروف را كش میدهد نشانه خونریزی مغزی است.


نگاه كنید و تشخیص دهید:

اگر زخمی به سوالات جواب نم یدهد و بی هوش است وضعیت بدنی او را بررسی كنید.

آیا نفس میكشد؟ قفسه سینه بالا و پایین حركت میكند؟ برای فهمیدن این امر باید لباسهای بالای او را ببرید. برای مشاهده حركت مردمك چشم اگر چراغ قوه دارید به چشمان او نور بیندازید و اگر چراغ قوه ندارید پلكهای او را چند لحظه بسته و دوباره باز كنید.

چنانچه مردمك چشم با نور كوچك میشود نشانه سالم بودن مغز اوست.چنانچه فرد مصدوم قبل از حادثه مورفین و یا سایر مواد مخدر و یا الكل زیادی مصرف كرده باشد و یا از داروی چشمی atropin استفاده كرده باشد واكنش مردمك چشم اشتباه بر انگیز خواهد بود.
بارزترین علامت عدم تپش قلب كبود شدن بدن و لبهاست (بخصوص داخل و پشت لبها)


نبض:

بهترین جا كنترل نبض گردن است و كنترل نبض دست روش مطمئنی نیست.اگر محل نبض را در گردن نمیدانید ابتدا محل نبض در گردن خود را بیاید.


سایر علائم حیاط:

با فشار دادن قسمت نرم گوش و یا فشار دادن ناخنهای انگشت و یا فشار دادن نوك سینه در مردان واكنش مصدوم به درد را كنترل كنید.

ناخن دست مصدوم را با 2 انگشت فشار دهید این كار باعث سفید شدن ناخن میشود و وقتی شما انگشت خود را برداشتید باید دوباره رنگ ناخنها سرخ شود كه این امر نشانه جریان خون و تپش قلب است.روش دیگر گوش كردن به تنفس مصدوم است.

كارهایی كه شما در هنگام مواجهه با تصادف انجام می دهید با قوانین مشخصی محدود شده اند.


1- تقاضای كمك كنید:

معمولا افراد هنگام مشاهده تصادفات رانندگی سریعا با پلیس 110 تماس می گیرند ولی توجه كنید كه ابتدا باید با اورژانس تماس گرفت (تلفن اورژانس: 115) چرا كه تماس پلیس با امبولانس باعث تلف شدن زمان بیشتری مشود و چه بسا برای یك مصدوم چند ثانیه تعیین كننده باشد و همچنین اورژانس وظیفه دارد بعد از دریافت گزارش تصادف و ارسال آمبولانس پلیس را مطلع كند. در هنگام تماس با اورژانس همه موارد از قبیل آدرس دقیق ٫ نوع حادثه ٫ تعداد مصدومین ٫ جنسیت و سن افراد مصدوم و وضعیت عمومی آنرا را اطلاع دهید.


2- باعث بروز تصادف دیگری نشوید:

در این مواقع كارهایی كه انجام می دهید علاوه بر حفظ جان مصدومین باید سلامت شما را نیز تامین كند.

*قبل از مداخله اتومبیل خود را در محل مطمئنی متوقف نموده و فلاشرها را روشن كنید

*دقت كنید كه لباسی بر تن داشته باشد كه رانندگان را متوجه شما كنید (لباس شبرنگ بهتر است) در غیر اینصورت ممكن است شما نیز دچار سانحه شوید و اگر لباس شما رنگ مناسبی ندارد لباس سفید زیر را در آورده بر روی لباس بالایی بپوشید .

*علامت خطر را بر روی جاده بگذارید و از كسی كه لباس او نیز برای رانندگان به راحتی قابل رویت است بخواهید در فاصله مناسب از محل حادثه رانندگان را از وقوع حادثه مطلع كند.


3- وضعیت را بررسی كنید:

در هنگام حضور در محل حادثه وضعیت را بررسی كنید چرا كه بسته به شرایط ممكن است اولین اقدام متفاوت باشد.به فرد حادثه دیده آتل گردن ببندید (یا حائل گردن، دقیقا نمیدونم منظورش چیه در هر حال منظور وسیله ای هستش كه گردن رو ثابت و درست نگه داره تا نغاع آسیب نبینه) و اگر آتش سوزی وجود ندارد او را تكان ندهید.


ادامه تنفس:

عمل احیا را فقط كسانی میتوانند انجام دهند كه در این رابطه آموزش دیده باشند، پس اگر روش عملی تنفس مصنوعی و احیاء قلبی را به طور عملی انجام نداده اید وظایف شما در اینجا خاتمه می یابد و سعی در انجام اینكار نكنید و منتظر رسیدن آمبولانس باشید، كارهای دیگری كه شما انجام داده اید كمك موثری به گروه امداد و تسریع امداد رسانی خواهد کرد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

رانندگی در شب

0 (0) رانندگی در شب امر ریسک‌پذیری است حتی اگر خودرو به چراغ‌های مدرنی مجهز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد فارما