ماساژ قلبی Circulation

0
(0)

پس ازدادن یك یا دو تنفس مصنوعی در صورتیكه فرد تنفس خود را بازنیابد باید نبض فرد را كنترل كرد.

طریقه كنترل كردن نبض :

پس از آنكه تنفس مصنوعی تمام شد كف دست را از روی پیشانی فرد بر ندارید و دو انگشت دست دیگر را در وسط گردن بالای نای و حنجره روی برآمدگی جلوی گردن ( سیب آدم ) بگذارید .

انگشتان خود را به آرامی به سمت پایین و كنار آن قسمت بلغزانید و سپس كمی فشار دهید . به مدت 5-10 ثانیه این كار را ادامه دهید تامطمئن شوید كه نبض را حس میكنید یا نه؟

كنترل كردن نبض احتیاج به مهارت و دقت خاصی دارد شما نیز میتوانید با تمرین كردن و شركت در كارگاههای عملی احیا تنفسی این مهارت را كسب نمایید .

اگر فرد نبض داشت به تنفس مصنوعی با اندزه’ دوازده بار در دقیقه ادامه دهید . 

اگر فرد نبض نداشت باید بی درنگ ماساژ قلبی را همراه با تنفس مصنوعی آغاز كنید.زیرا فرد دچار ایست قلبی شده و احتمال دارد صدمات جبران ناپذیری به مغز وی برسد.

برای دادن یك ماساژ قلبی موثر علاوه بر اینكه باید ماساژ را با تكنیك صحیح انجام داد لازم است كه وی را در وضعیت مناسبی بخوابانید.

بیمار را به پشت خوابانده , مطمئن شوید كه وی روی یك سطح سخت قرار گرفته است . اما اگر فرد در رختخواب یا هر سطح نرم دیگری است وقت را تلف نكنید و فقط كافیست كه اورا روی روی زمین بلغزانید یا اینكه یك تخته با هر شی صاف و سخت را از بین پشت او و ملحفه قراردهید .

كنار مصدوم زانو بزنید .

4565465756 ماساژ قلبی Circulation

آخرین حددنده های او را با دو انگشت دستی كه بالای فرد نزدیكتر است بیابید انگشتان خود را بسمت بالا بلغزانید تا یك فرو رفتگی در محل اتصال دنده های دو طرف برسید .

یك انگشت را در محل فرورفتگی بگذارید و انگشت دیگر را كنار آن قرار دهید سپس ته دست دیگر را در كنار آن دو انگشت قرار دهید .بعد ته دست دوم را روی دست اولی بگذارید .

موقعیت بدن خود را طوری تنظیم كنید كه بازوها خم نشوند و شانه ها در امتداد نقطه اتكا دستها باشند . به اندازه ای بر جناغ فرد فشار وارد كنید كه 4-5 سانتی متر پایین برود.

پس از انجام 15 عدد ماساژ پشت سر هم ( این 15 ماساژ در مدت 11 ثانیه خواهد بود ) دو عددتنفس مصنوعی به فرد بدهید شما برای انجام این دو تنفس 4 ثانیه فرصت دارید .این سیكل باید چهار بار در دقیقه تكرار شود برای اینكه بتوانید نسبت 15:2 را در هر دوره رعایت كنید بهتر است با هر ماساژ شماره آن را بلند بگویید .

بعد از یك دقیقه وضعیت مصدوم را ازریابی كنید .

اگر ضربان مداوم رگ گردن باز نگشته باشد دوباره احیای قلبی ریوی را با دو تنفس و 15 ماساژ قلبی از سر بگیرید . شما برای انجام این دو تنفس و 15 ماساژ , 15 ثانیه فرصت دارید.

این كار را برای مدت 3 دقیقه دیگر ادامه دهید .

اگر دراین مدت تنفس منظم فرد بازگشت نیازی به تكرار احیای قلبی ریوی نیست بلكه باید مرتب تنفس و نبض فرد را چك كنید .

 اگر تنفس منظم فرد برنگشت تنفس مصنوعی را با سرعت 12 عدد در دقیقه شروع كنید و همزمان نبض فرد را چك كنید .

 
توجه داشته باشید كه وقفه در انجام مراحل احیای قلبی ریوی بیشتر از 5 ثانیه نشود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

همچنین ببینید

وسایل کیف کمک های اولیه

1 (1) وسایل کیف کمکهای اولیه: چسب زخم باند سه گوش پد چشمی استریل گاز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با امداد فارما